vendredi 27 octobre 2006

نگران کدامیک باشم؟

نگران کدامیک باشم؟
نگران برقراری حکومت طاعون؟
و یا نگران شیوع بیماری وبا؟
سوگوار خفتگان خاوران باشم؟
یا داغدار زنده زنده زیر آوار رفتن اهالی بم؟
در اندوه ویران شدن ارگ بم باقی بمانم؟
یا نگران تخریب بیستونم باشم؟
و یا دلشوره ی ویرانی طاق بستانم را داشته باشم؟
می گویند آب در دشت مرغاب انداخته اند تا در آن سد بسازند!
اکنون نگران غرق شدن پاسارگاد باشم؟
و یا جنگ...؟
تاریخ من کجایی؟
ای گذشته ی من،
ای بازمانده من،
ای میراث من،
به کجا آواره شده ای؟
جام بهرام گورم را در لوور؟
هنر هفت هزار ساله ی ایرانیان را در گاندٍ بلژیک؟
آثار مادها در موزه گریشمن؟
هنر ساسانیان در سوئیس؟
ستون های تخت جمشیدم تا "برتیش موزیوم" سفر کرده است!

قدیمی ترین کتیبه هایم...؟
کتیبه ی داریوش!
گه گاه به خطوط میخی اش در لوور سر می زنم
ای میراث در به در !
برای دیدنت به کجا روی بیاورم؟
تاریخ در به در شده ام!
من تاریخ در به دری ام یا تو؟
من کتیبه ای در هم شکسته ام یا تو؟
ای میراث در به دری
ترا کی و کجا از نو بازیابم؟